2000 omkopplingar på pappersbruket

Det krävdes ett gediget förberedande arbete när I/O-systemet på ett av bruken till den stora skogs­industrikoncernen Stora Enso skulle kopplas om. Bytet innehöll tusentals omkopplingar och de skulle ske under en stopptid på ett fåtal dagar.
Elias 1920px 25

Stora Enso är en gigantisk skogs­industrikoncern med imponerande 26 000 medarbetare i 30 länder. De beskriver sig själva som ett världsledande företag inom hållbar skogsindustri och tillverkar förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper.

Företaget är börsnoterat i både Stockholm och Helsingfors, där även huvudkontoret ligger. I Sverige har Stora Enso pappersbruk på nio platser runt om i landet, varav ett ligger i Nymölla, Skåne. Och det är just på Stora Ensos bruk i Nymölla som ett tiotal medarbetare på ELIAS har fått förmånen att arbeta.

Nymöllabruket var i behov av att byta I/O-system på anläggningen eftersom deras nuvarande I/O-kort inte längre finns som reservdel samt att det även finns specialreläer som inte går att få tag på. I arbetet ingick omkoppling av I/O-systemet samt ett förberedande arbete. Förberedelserna gick ut på att arbeta fram ett koncept för hur den nya I/O-strukturen skulle byggas upp för att kunna sätta in nya I/O-kort parallellt med de befintliga I/O-korten. På så sätt kunde bytet genomföras på så kort tid som möjligt.

Det förberedande arbetet pågick i tre månaders tid, samtidigt som anläggningen var i drift. Att anläggningen var i drift var en utmanande del i arbetet, menar projektledare Mikael Karlsson. Det kräver noggrannhet och god planering. Själva omkopplingen utfördes effektivt på en och en halv dag. Under tiden ELIAS arbetade med omkopplingen stoppades anläggningens ­produktion upp.

I/O-bytet innehöll cirka 2000 ­omkopplingar och i maj 2019 sker ytterligare ett I/O-byte, med cirka 4000 omkopplingar. Det förberedande arbetet för det påbörjades redan under sommaren 2018. Att ELIAS får komma tillbaka för ­ytterligare arbete på Nymölla­bruket är vi glada över; det är ett bra tecken på en nöjd kund.